Conversations with the Earth

Endapan mineral di Finlandia dan Swedia

Perjalanan saya ke lingkaran kutub utara

Atlas of ore minerals: my collection

Basic information of ore mineralogy from different location in Indonesia

Sketch

I always try to draw a sketch during hiking

Apa itu inklusi fluida?

Inklusi fluida adalah istilah yang digunakan untuk menjelaskan adanya fluida yang terperangkap selama kristal tumbuh. Gas dan solid juga bisa terperangkap di dalam mineral.

Situ Cisanti di Pengalengan, Bandung

50 km dari Bandung, Situ Cisanti terkenal karena menjadi sumber mata air sungai Citarum

Showing posts with label alpen. Show all posts
Showing posts with label alpen. Show all posts

Wednesday, August 16, 2017

Video 4 - Lake Leopoldsteiner, North Alpen

 
Keluarga Ini Ajak Anaknya Trekking ke Kaki Gunung Alpen
Ingin kenalkan buah hati dengan alam? Bisa lho dengan mengajak mereka trekking. Seperti yang dilakukan keluarga Andy Hakim yang mengajak buah hatinya ke Danau Leopoldsteinersee di Austria. Selain pemandangannya indah dan udaranya sejuk, anak-anak bisa mengikuti jalur trekking yang mudah sambil melihat aneka flora dan fauna di sepanjang jalan. Wah seru banget ya!


Share:

Wednesday, August 2, 2017

Iseng-iseng jadi jurnalis di TV Indonesia

Projek iseng-iseng Vidya (dan sedikit saya) buat mengisi waktu luang*. Bermodalkan kamera Nikon yang sudah cukup berumur dan diselotip sana-sini, alhamdulillah beberapa video kami di terima NET TV dan bisa tayang di NET Citizen Journalist. Lumayan, bisa buat nabung buat ganti kamera kalau nanti kamera Nikon ini sudah pensiun. Klik gambar untuk melihat videonya. Enjoy!

Video 1 - Ajak Anak Mengeksplorasi Air dan Alam di Pulau Buatan
Bisa menyusuri ilalang, bermain air di pancuran, hingga bermain pasir kerikil! Enggak cuma sebagai wahana bermain anak, arena publik ini juga bisa mengasah indera si kecil juga lho. Berbagai arena permainan air yang asyik ini terdapat di Wasserspielplatz di kota Wina, Austria. Kalau udah main di sini, anak-anak pasti dijamin betah deh!



Ingin melihat indahnya pegunungan Alpen, cobalah berkunjung ke sini. Yup! Inilah Dachstein, salah satu puncak tertinggi pegunungan Alpen di Austria. Untuk mencapai puncaknya, kamu bisa coba naik gondola. Di sini kamu bisa menikmati pemandangan salju abadi dari jembatan gantung yang panjang. Wooow!


Bingung mau ajak anak ke mana pas summer holiday kali ini? Ajak anak hiking bisa jadi pilihan. CJ Vidyasari merekomendasikan Pegunungan Alpen di kota Präbichl sebagai destinasinya. Lewat jalur yang paling pendek, bisa ajak si kecil nikmati pemandangan hutan pinus, menyusuri ilalang, dan melihat sapi yang sedang merumput. Pastinya perjalanan ini akan menjadi hiking ceria karena panorama Pegunungan Alpen luarr biasa indahnya apalagi ditempuh bersama keluarga!

Video 4 - Wisata alam bersama buah hati
Ingin kenalkan buah hati dengan alam? Bisa lho dengan mengajak mereka trekking. Seperti yang dilakukan keluarga Andy Hakim yang mengajak buah hatinya ke Danau Leopoldsteinersee di Austria. Selain pemandangannya indah dan udaranya sejuk, anak-anak bisa mengikuti jalur trekking yang mudah sambil melihat aneka flora dan fauna di sepanjang jalan. Wah seru banget ya!

 Video 5 - Menikmati Indahnya Sungai Mosel dari Kastil Kerajaan Romawi.

Berada di puncak tebing sungai Mosel, Kota Bernkastel Kues, Jerman, Kastil Landshut yang merupakan peninggalan kerajaan Romawi ini berdiri tegak dan menjadi destinasi wisata. Hebatnya, kastil berumur 740 tahun dan sempat terbakar ini tetap utuh dan kokoh. Walau restoran dan kafe kastil belum bisa didatangi karena masih dalam tahap renovasi, wisatawan tetap ramai datang untuk melihat pemadangan sungai Mosel.






Terletak di danau kota Neumagen Dhron, kapal Stella Noviomagi ini bukan kapal asli, melainkan replika dari kapal yang dibuat tahun 220 setelah masehi oleh bangsa Romawi. Replika dibuat karena kapal aslinya punya sejarah sebagai pengangkut produk anggur setempat. Apalagi, kota ini memang terkenal sebagai daerah penghasil anggur tertua di Jerman. Pengunjung boleh naik kapal saat hari libur, lho!



Kalo kamu ke Jerman, jangan lupa mampir ke Geopark yang berlokasi di Eifel ya! Danau hasil letusan gunung berapi ini jadi salah satu lokasi kunjungan dan riset untuk mahasiswa Geologi di Eropa lho! Kamu pun bisa menikmati keindahan danau ini sambil hiking dan melihat pemandangannya dari atas menara pantau. Gimana, tertarik belajar geologi sambil berwisata di sini?

 

Video 8 - Gruener See, Destinasi Wisata Paling Kece di Austria
Ini dia pesona Danau Gruener See, tempat wisata paling kece di Tragoess, Austria. Danaunya jernih dengan air yang kehijauan. Air danaunya berasal dari lelehan salju pegunungan Hochschwab, Alpen, jadi sebening kristal deh! Keindahan danau ini dijamin bikin kamu betah duduk atau bermain di tepi danau. Bisa juga lihat bebek atau angsa liar yang mencari makan di danau.


Video 9 - Memotret Château Frontenac di Kota Tua Quebec Kanada
Ini lho gedung hotel mewah yang paling banyak di foto di dunia, namanya Château Frontenac. Hotel ini dibangun sejak akhir abad ke-17 dan mempunyai 600 kamar dengan 18 lantai. Hotel ini berlokasi di tepi sungai St. Lawrence dan terletak di atas bukit di kota Quebec, Kanada. Di Quebec kita juga bisa melihat arsitektur Notre Dame Des Victoires yang merupakan sebuah gereja tua. Indah banget ya!


Video 10 - Gagahnya Benteng Porta Nigra, Warisan Dunia di Kota Tier
Tahu enggak masih ada peninggalan kerajaan romawi yang masih kokoh berdiri sejak tahun 50 SM? Ada di kota Trier, Jerman lhoo. Kamu bisa melihat megahnya benteng Porta Nigra, Basilika, rumah Karl Max, Sankt Peter Katedral atau Trier Dom dan Amphiteater Gladiator. Disini kamu dapat memegang pedang, memakai pelindung kepala dan badan, perisai dan bertarung layaknya prajurit romawi. Seru!!


Dan akhirnya, senjata kami untuk membuat video.... Nikon AW100! Walaupun bekas, alhamdulillah masih bermanfaat buat kami, maklum belum ada dana buat upgrade, hehe

Footnotes
*Vidya ga terima kalau NET CJ ini projek waktu luang, soalnya tiap dia ngerjakan video, selalu nunggu anak tidur atau waktu setelah solat subuh. hehe
Share:

Monday, July 31, 2017

Video 3 - Hiking with kids in Polster, North Alpen



Video 3 - Hiking bersama buah hati 
Bingung mau ajak anak ke mana pas summer holiday kali ini? Ajak anak hiking bisa jadi pilihan. CJ Vidyasari merekomendasikan Pegunungan Alpen di kota Präbichl sebagai destinasinya. Lewat jalur yang paling pendek, bisa ajak si kecil nikmati pemandangan hutan pinus, menyusuri ilalang, dan melihat sapi yang sedang merumput. Pastinya perjalanan ini akan menjadi hiking ceria karena panorama Pegunungan Alpen luarr biasa indahnya apalagi ditempuh bersama keluarga!
Share:

Wednesday, July 26, 2017

Hiking with Kid, why not?


July 17th, 2017. We packed our lunch, children carrier, water and took a bus at about 8.40 from Leoben Annaberg. The bus costs 4 Euro/ person, because we have zwei und mehr discount card (Steirische Familienpass), which allow reduced price (38%). Unfortunately, the OeBB Vorteilscard Family cannot be used oin Postbus. It tooks for about 40 minutes from Leoben to Praebichl. 
At around 9.30, we arrived at Praebichl bus stop. Although it is a summer time, the wind blows mildly. It was too cold for Vidya, so she tooks her jacket, but Aqila insisted that it was not cold. From the bus stop, we searched for the hiking route and Aqila, our 3 years old toddler was very excited. We followed the hiking signature "Erzwanderweg."
 
From there, the hiking trails was surrounded by high trees (pine?) and moss. Aqila can still manage and did not want to sit in the bike carrier. After 1 hours walked, she was tired and wants to sit in the bag. I was surprised that she could managed to hiked by herself. We took the shortest way to reach Polster from Praebichl, which means, the steepest route. After high trees, the scenery is more opened and we can saw the Polsterschutz huette. From that point, the route split into two. To the left is Polster and the other side is the "knappensteig" to Leobnerhuette. We took the left and no more high trees surrounding us. 
 It was 11.00, and Vidya got tired and was hungry. We decided to stop in a beton under the "sessellift", where scenery to Reichenstein, Erzberg and Kaiserschild are clearly be seen. Aqila was excited and I offered her pen and paper to draw. It was one hour break. Some other hiker was behind us, some brought their "flying bags" (i do not know how to say). 
It was 12.00, we continued until Polsterschutz huette. It tooks less than 1 hour and we met Ludwig, the owner of those huette. We ordered a cup of coffee and black tea. It was only 6 people on that huette. We were three, Ludwig and another couples above. Ludwig said, that the polster lift will be renovated soon. He seemed happy, because more people will come on winter, but he said, he cannot depending only from those huette. It was a hobby for pensionist, he said.
 
From huette, we continued our steps to Polster. In half an hour, we arrived at the top of Polster. Hurraaay, I celebrated my 29th birthday in Polster....
We stayed for about 20 minutes and enjoyed the scenery, and follow the routes into the Leobner huette, and tooked the zigzag trails until back to Praebichl. It was longer than I expected, and we arrived back at bus halte at 16.25. In totals, it tooks 6 hours of walked (1 hour Aqila walked by herself) and 5 hours in my bag. My shoulder was getting red, because then I realized that the bag was a little bit inclined. Anyway, I am pleased that Vidya, Aqila enjoyed this trip, and asked me "where will we hike after this?".  I just smiled to her. 
 




Video 3 - Hiking bersama buah hati 


Share:

Wednesday, July 12, 2017

Video 1 - Dachstein, Alpen



Video 1 - Megahnya pegunungan Alpen bisa dinikmati dari sini
Ingin melihat indahnya pegunungan Alpen, cobalah berkunjung ke sini. Yup! Inilah Dachstein, salah satu puncak tertinggi pegunungan Alpen di Austria. Untuk mencapai puncaknya, kamu bisa coba naik gondola. Di sini kamu bisa menikmati pemandangan salju abadi dari jembatan gantung yang panjang. Wooow!

Share:

Tuesday, April 25, 2017

My Sketchbook

My wife  knows that: I hate details. I know my hand sketch always looks like unfinished sketch, but no matter how bad my sketch is, I enjoy this process. Time for relaxation, time for oneself, it is priceless. Everyone has their own problems, but one should divine our happiness. For me, sketching makes me happy. Please excuse my unrealistic sketch.

1. Der Dachstein
Dachstein (Hoher Dachstein-DE, Dach=roof, stein=rock), part of North Calcaerous Alps (NCA). It consists of Dachstein Limestone and strongly karstic. Due to the nature of karst, cave can be easily developed through the reaction of water with limestone, resulted by the rich cave system, including the Mammuthhöhle (the biggest ice cave in the world). At the back of Dachstein, you will find an oldest salt mine in a history, and may be, the one of the most of the picturesque village in the world. Hallstatt.



2. Großglockner Hochalpenstrasse
It was pretty sudden, when I decided to biking in the highest road in Austria. I packed all my stuff a week before, then, everything was so smooth until I can see the highest peak of Austria (3,798 m). The hohe Tauern (the mountain range where Großglockner is located) is the result of the subduction of the African plate towards the Eurasian plate. This mountain range formed as a product of subduction around 100 millions years ago. 
Grossglockner from andyyahya on Vimeo.

3. Amperstein and Marchreisenspitze
I started this tour when my Boss (the so called Professor) offering me to went hiking in the middle of conference. We drove to Axamer Lizum (Tirol) and started to climb up to reach Nockspitze (or some others call Saile). During our trip, my Boss described everyyyyything about the geology in this area, because he did a mapping in this area almost 30 years a go. He was totally different to me. He loves details. :p 

4. Hafelekarspitze
If I were asked, what is the best city to visit in Austria, then I will answer "Innsbruck." The combination of an old city, modernity and Karwendel Mountain is totally awesome. Innsbruck is located in the Inns valley and looking to the North, a huge dolomite mountain (Wetterstein dolomite) is just astonishing.

5. Gosowong gold mine
I visited this gold mine on 2014, when I have to accompanied two master students from Kyushu University to take a sample. The gosowong is a good example of high-grade low sulfidation epithermal deposit, also notable for a good mine closure. As far as I know, this mine has been closured and the gold project were focussed on another location, some of them are the Kencana and Toguraci.  

6. Batu dinding (the wall of stone)
As I try to remember, I draw this sketch when I driving a boat towards Long Pahangai, Mahakam Ulu region. That was my first time I love sketching. Batu dinding is a huge limestone formation which has a lot of foraminiferra. Batu dinding is located close to Long Bagun area.

7. Batu ayau
It is named after a legend of Dayaknese people. I started to draw when I was boring during my trip from Long Pahangai to Long Bagun. No more extra battery on my camera, I just documented what I have seen.  


The basic things of this cartoon, is the replacement of the hematite (ferrous) ore body with the marbles, and remobilized, enriched by the iron-rich fluid and metamorphic fluid, and minor meteoric fluids. The chloritisation occur near the ore vein, and pegmatite occur older than the mineralization. The mineralisation tends to be epigenetic, means, the ore deposit mineralised later than the host rock.

9. Iron ore mine, Erzberg and Eisenerzer Reichenstein, North Alps
The biggest iron ore deposit in Central Europe can be seen in a city of Eisenerz. It is thirty kilometer to the north of my current city, Leoben. On my birthday, me, my wife and daughter went hiking to Polster mountain, and from Polster, we can clearly see the Erzberg iron mine and Reichenstein mountain. Both are located in the city of Eisenerz.

10. Gare du Palais, Québec City
11. Mont Royal, Montreal, Canada
12. Windsborn Krater, Eifel, Germany
13. Bernkastel-kues, Germany
14. Trier, Germany


16. Karwendel Mountain from Innsbruck. This is the city where i would always want to come back to.


17. After 10 days of field works in Northern Finland and Sweden, I fly back to Vienna from Rovaniemi. This city is on the border with polar circle
Share:

Tentang Penulis

My photo

Apa artinya hidup kalau tidak memberi manfaat untuk orang lain. Mari kita mulai dengan membagi ilmu yang kita ketahui dengan orang lain. Suatu saat, kita akan meninggalkan dunia ini, namun tidak dengan ilmu dan karya kita. Mari mulai berkarya, mari memberi semangat ke sekitar, mari menulis karena menulis adalah bekerja untuk keabadian.

Kontak ke Penulis

Name

Email *

Message *